iuiffbanner

مقاله فناوری های هوش مصنوعی در حوزه سلامت: کاربردها و چالش ها با افق آینده

بیماریهای عصبی و آسیبهای وارده به سیستم عصبی میتواند توانایی برخی از بیماران را برای صحبت کردن، حرکت و تعامل معنادار با افراد و محیطهایشان از بین ببرد. رابطهای مغز و کامپیوتر (BCI) که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی میشوند، میتوانند تجربیات اساسی را به کسانی که میترسیدند برای همیشه تعاملات خود را از دست بدهند، بازگردانند. هوش مصنوعی در شرایط حساس و اورژانسی میتواند نقش مهمی را در کمک های اولیه ایفا کند به عنوان مثال هوش مصنوعی به فرد امداد گر با استفاده از بینایی ماشین میتواند دستورات فوری و ضروری را بدهد  تا فرد کم ترین خطا را در امداد رسانی داشته باشد. هم چنین زمانی که اورژانس به محل رسید میتواند شرح حال بیمار را به پزشک  گزارش دهد.

شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آی‌بی‌ام و گوگل و شرکت‌های نوپایی مثل Welltok وAyasdi، الگوریتم‌های هوش مصنوعی در این زمینه را توسعه داده‌اند. علاوه بر این بیمارستان‌ها به دنبال حمایت از طرح‌های عملیاتی هستند که صرفه جویی در هزینه را افزایش دهید، بهبود رضایت بیمار و برآوردن نیازهای می‌شوند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات بیمار، علائم و سابقه پزشکی را نیز بررسی کنند. پیش بینی می‌شود با توسعه این حوزه، کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌ها افزایش یابد. در آینده ممکن است از هوش مصنوعی برای یافتن الگو‌ها در حجم عظیمی از داده‌های پزشکی استفاده شود که به پیش بینی بیماری و پیش گیری قبل از بروز علائم کمک می‌کند.

آینده هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی

در مراقبت های بهداشتی، هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده های بیمار، مانند سوابق پزشکی، مطالعات تصویربرداری و نتایج آزمایشگاهی، کمک به تصمیم گیری بالینی و بهبود نتایج بیمار استفاده می شود. رویکرد متعادل، با تأکید بر نوآوری فناورانه و ملاحظات اخلاقی، کلید موفقیت ادغام موفق این فناوری‌ها در حوزه سلامت خواهد بود. نفوذ هوش مصنوعی فراتر از مراقبت‌های بهداشتی مرسوم است و به تحقیقات ژنومی نفوذ می‌کند. یکی از پیشرفت‌های ویژه شامل فناوری تکرارهای کوتاه پالیندرومیک خوشه‌ای به‌طور منظم بین‌فضا (CRISPR) است، به‌ویژه سیستم CRISPR-Cas9 که برای دست‌کاری ژن به وجود آمده است. این پیشرفت توانایی ما را برای دست‌کاری DNA به شیوه‌ای دقیق و مقرون‌به‌صرفه افزایش می‌دهد.

این فناوری می‌تواند، حجم وسیعی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل و نتیجه مصرف یک داروی خاص را پیش از تولید یا آزمایش پیش‌بینی کند. این امر به تسریع فرآیند، کاهش اتلاف منابع و تعدیل خطر عوارض جانبی جدی در افراد تحت آزمایش کمک می‌کند. علاوه ‌بر این، هوش مصنوعی می‌تواند راه را برای پزشکی شخصی‌سازی شده ناظر بر مشخصات ژنتیکی و سایر عوامل محیطی و رفتاری هموار کند؛ جایی که هر بیمار بر اساس پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی نوع درمان متناسب با شرایط خود را دریافت می‌کند.

فناوری هوش مصنوعی سال‌هاست که وجود داشته است، اما با ظهور مدل‌های هوش مصنوعی محاوره‌ای مانند ChatGPT، محبوبیت آن در بخش مراقبت‌های بهداشتی افزایش یافته است. بر اساس یک  مطالعه در سال توسط بیمه سلامت 85٪ از مدیران مراقبت‌های بهداشتی یک استراتژی برای هوش مصنوعی دارند و حدود نیمی از افراد مورد بررسی در حال حاضر از هوش مصنوعی برای مقابله با چالش‌های صنعت استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند برخی از کارهایی را که پزشکان انسان می‌توانند انجام دهند، اما سریع‌تر، ارزان‌تر و با دقت چشمگیر انجام دهد. در اینجا آمده است که چگونه ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از هوش مصنوعی برای بهبود نتایج بیماران، کشف درمان‌های جدید و بهبود کارایی شیوه‌های پزشکی خود استفاده می‌کنند. Medvice مشاوره پزشکی واقعی را به مشتریان ارائه می‌دهد که می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند و پرونده‌های بهداشت الکترونیکی خود را (EHRs) را در یک بلوک غیر متمرکز فراهم کنند. Medvice با استفاده از یادگیری ماشین به پزشکان در تصمیم‌گیری برای پیش‌بینی پرچم قرمز پزشکی (یعنی موارد اضطراری پزشکی که نیاز به کمک بالینی دارند) پیش از خدمت آن‌ها کمک می‌کند.

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما
محتوای این وب‌سایت توسط فناوری‌های هوش مصنوعی از داده‌های اینترنتی تولید شده و ما هیچ مسئولیتی در قبال دقت آن نمی‌پذیریم و از استفاده از آن تشویق نمی‌کنیم.